Laatste verhaal, Palawan

Dit is alweer ons laatste verhaal. Het half jaar zit er bijna op!

Na Boracay was het alweer tijd voor onze laatste bestemming, Palawan. Vanaf Clark Airport zijn we op 13 juni naar Puerto Princesa gevlogen. Het vliegtuig vertrok een half uur te vroeg dus we waren lekker op tijd. In Puerto Princesa hebben we een tricycle genomen en zijn we op zoek gegaan naar een guesthouse. De eerste waar we aankwamen zat vol, bij tweede genaamd Banwa hadden ze nog wel ruimte, helaas alleen op een dormitory. We hebben in onze reis 1x eerder op een dormitory geslapen, maar toen we waren we de enige, dus was het alsnog een privé kamer. Eigenlijk hadden we er niet echt zin in, maar in doorzoeken naar een ander guesthouses hadden we nog minder zin. Het was verder ontzettend gezellig daar, allemaal backpackers, iedereen childe met elkaar in het restaurantje en er was eindelijk weer is WiFi. Het menu was westers dus we hebben heerlijk gegeten.

Puerto Princesa is verder niet echt boeiend. Het is een klein stadje met een markt, wat winkeltjes, een grote shoppingmall en verder eigenlijk niks. Dus we zijn de volgende dag doorgereisd naar een van de twee ‘mooiste' plekken van de Fillipijnen, El Nido. Een dorpje in een baai omgeven door kleine eilandjes met groene berger en lagoons. El Nido staat bekend om de islandhopping trips. Er zijn vier verschillende en allemaal gaan ze ergens anders langs.
Op de eerste dag zijn we El Nido gaan verkennen. Het is heel erg klein dus je loopt er zo door heen. Bij verschillende duikscholen hebben we nagevraagd wat het kost om 2 fundives te doen. Toen we met de secetaresse van El Nido Scuba school spraken gaf zij aan heel veel korting te kunnen geven. In plaats van 2800 peso, mochten wij 2 duiken doen inclusief lunch voor maar 2000 peso, omgerekend 38 euro. Belachelijk goedkoop, als je bedenkt dat 1 duik in Boracay al 30 euro koste. Gelijk de volgende dag zouden we mee kunnen. Deze kans konden we natuurlijk niet laten liggen!

De dag erop hebben we goed ontbeten en zijn we om 9 uur op boot met een groep mensen vertrokken. Koffie, verse bakkerskoekjes en alles werd voor ons klaar gezet. We hoefden onze eigen spullen niet eens te dragen en in elkaar te zetten. Alleen je wetsuit even aantrekken, fles op je rug en achterover het water in plonzen. Er ging een divemaster en nog een oudere Australische man mee. Helaas was het zicht onderwater niet optimaal. Omdat het de week ervoor heel veel heeft regend, was het water niet zo helder. Ondanks dat was het toch weer leuk!

We zijn op onze tweede dag begonnen met islandhopping trip Tour A. Toen we in de ochtend op het strand aankwamen bleek dat er maar 2 anderen meegingen: Bram, uit Nederland en Zoé, uit Frankrijk. We hadden dus met zijn vieren een privétour. We hebben het super met zijn vieren gehad. Bram en Zoé waren van onze leeftijd en zij reisden al 2,5 jaar.. haha vet lang.
We zijn met de boot voor de small lagoon gaan liggen en toen konden we met een kayak of zwemmend er helemaal in. Geheime grotten, enorm hoge rotswanden met bomen en helder blauw water. We wisten niet wat we zagen. Na de small lagoon zijn we doorgevaren naar de big lagoon, daar kon de boot wel in varen. Je vaart tussen twee rotsen door en dan ben je in een soort oase. Omdat het laagseizoen is en El Nido nog niet echt door het massatourisme ontdekt is, zijn er bijna geen mensen. Toen we later op de dag de Big Lagoon in gingen met de kayak waren we zelfs de enigen. Heel bijzonder.

Na wat snorkelen was het tijd om te lunchen. Onze bootmannen deden de bbq aan, en begonnen met de rest van het eten. Na een uur hadden we een droommaaltijd, salade, fruit, verse tonijn, grote garnalen, varkenvlees van de bbq, rijst en een lekker sausje. Ze hadden ontzettend hun best gedaan. We hebben heel lang getafeld en toen zijn we weer doorgevaren naar onze laatste snorkelplek. Het was wel mooi, maar nu wij duiken valt snorkelen een beetje tegen. Om 15.00 zijn we naar een strand gevaren waar we het laatste uurtje gezwommen en gehangen hebben onder het genot van een koud biertje. Om 16.00 waren we weer terug in El Nido. Wij zijn naar huis gegaan, hebben gedoucht, even uiteten en toen rond 20.00 zijn we naar de berghut van Bram en Zoé gelopen. Daar hebben we Filipijnse rum gedronken en koehandel gespeeld. Voor de dag erna hadden we om 9 uur een gids geregeld om een berg te beklimmen. Het werd alleen steeds later en de rum was bijna op.. Om 1.30 zijn we naar huis gegaan om toch nog een paar uur te kunnen slapen. De volgende ochtend ging de wekker om acht uur en waren we hartstikke moe. We zijn toch opgestaan en hebben bij ons favoriete duitse restaurantje een ontbijtje gehaald. Bram en Zoé kwamen aangelopen met wallen en een kleine kater. Met zijn vieren zijn we naar het bookingbureau gelopen en hebben we onze gids opgehaald. Het was een kleine, jonge jongen en het eerste wat hij zei was: My name is Brandon, in the evening I'm Brenda but I wake up as Brandon.. hahaha. Goed begin van de dag. Niemand van ons had precies een idee wat de wandeling in zou houden. Eenmaal aangekomen bij het begin punt bleek het geen wandeling te zijn, maar een climb. Stijle, scherpe limestone rotsen en afgronden. Het was super lastig, en de rotsen waren zo scherp, dat je je niet goed kon vasthouden. Gelijk in het begin stootte Simon zijn hoofd en het bloed gutste over zijn gezicht. Gelukkig hadden we jodium bij ons en hield het bloeden snel op. We zijn in 1 uur naar boven geklommen. Het uitzicht was geweldig, baaien, witte stranden, bergen, zee en je zag het hele stadje liggen. We hebben een half uur boven gezeten en wat foto's gemaakt. Toen moesten we weer terug.. wat een drama. Onze gids liep voorop met muziek op zijn telefoon aan mee te zingen, en we moesten zelf uitzoeken waar we langs moesten lopen en wat de veiligste weg was. Af en toe was het zomaar 2 meter stijl naar beneden zonder dat je je goed vast kon houden. Achteraf gezien was het ontzettend gevaarlijk, als we dat van te voren geweten hadden, waren we zeker niet gegaan.
Desalniettemin was het wel gezellig en was het uitzicht super!

Na de climb waren we kapot en zijn we terug naar ons guesthouse gegaan om een dutje te doen, te douchen en te relaxen. 's Avonds zijn we samen bij een pizzeria uiteten gegaan en hebben we nog 1 drankje met Bram en Zoé gedaan.
In El Nido is er tussen 6.00 en 14.00 geen stroom, ze sluiten het hele dorp af. Het probleem is, dat wij om 6 uur 's ochtends nog liggen te slapen en dat de ventilator dan uit gaat.. Het is hier niet normaal warm en de zon staat op onze kamer dus we branden ons bed uit. Elke ochtend zitten we vanaf 7 uur op het gezamelijke balkon in de schaduw omdat het in onze kamer niet uit te houden is. Super irritant dat we steeds zo vroeg wakker gemaakt worden want dan ben je 's avonds heel snel moe. Ook kun je voor je ontbijt geen verse fruitshakes en smoothies bestellen, want daar heb je een blender voor nodig. Nou ja, het is natuurlijk een probleem van niks, maar wij vinden het wel irritant.

Als laatste hebben we nog een Islandhoppingtrip gedaan, Tour C. Het dametje van ons guesthouse had een vriend met een boot. Samen met een nederlandse meid Laurijn zijn we om 9 uur in de ochtend vertrokken. We waren met zijn drieeën, dus weer een privé tour! Snorkelen, zwemmen, zonnen en op de boot hangen. Het was weer een heerlijk dagje.

We hebben trouwens ontzettend veel geluk met het weer gehad. Het regenseizoen is begonnen en de week voordat wij hier waren heeft het alleen maar geregend en gestormd. Tijdens ons verblijf is er geen drup gevallen heeft de zon alleen maar gestraald.

Ons allerlaatste dagje hebben we rustig aan gedaan. Sanne heeft een pedicure gehad, we hebben wat souvernirs gehaald, een busticket gekocht. ‘s Middags broodjes bij de bakker gehaald en mango's bij een kraampje en op ons eigen balkon gelunched. Aan het einde van de middag een stukje langs het strand gewandeld om de sunset te bekijken en 's avonds zijn we bij een italiaan uiteten gegaan. Daarna hebben we een fles rum gehaald en op het balkon spelletjes gespeeld.
Vandaag zijn we aan onze terugreis begonnen. Een busrit van 6 uur weer terug naar Puerto Princesa. Morgen vliegen we naar Clark, dan nemen we de bus naar Manila en de 26e vliegen we naar Hong Kong, om vervolgens over te stappen richting Amsterdam.

Als jullie nog van plan zijn om een lange verre reis te gaan maken.. Ga naar de Filipijnen!!! Vergeet Cambodja, Vietnam, Laos, Thailand en Maleisië eerst maar even! Het is hier zo fantastisch. De natuur is zo bijzonder en prachtig, de mensen zijn vriendelijk en gezellig, het is hartsikke veilig en goedkoop en er zijn nog bijna geen toeristen. Als jullie nog vragen hebben over Zuid-Oost Azië, laat het ons weten!
Verder hebben we een 1,5 uur durende film gemaakt van onze reis met beelden, foto's, muziek etc. Dus als je die graag wilt zien, neem even contact op!

We vonden het super dat we steeds zoveel reacties op onze verhalen hebben gehad, dank jullie wel!!

Veel liefs, ons
En tot snel!!

roel en piet

Lieve simon en san!

Wat fijn dat jullie het de laatste week zo super hebben afgesloten!
heel veel succes met de terugreis en tot snel!!

Xxxx van ons

Heleen

Wat fijn dat jullie zo genoten hebben van de reis! Dat was tenslotte ook de opzet ;) Kan niet wachten om jullie film te zien en weer gezellig spelletjes met jullie te doen!!!

Tot snel en goeie reis :) xxx

Laura

Heel gaaf, die foto's zijn echt onvoorstelbaar mooi!
Ik wens jullie een hele veilige vlucht terug en dan
zie ik jullie donderdag bij Marlous haar afscheidsfeestje!
Liefs Laura

Tim Runia

geweldig dat we de blog konden volgen ! heb elk verhaaltje gelezen en ik wil nu ook heeel graag naar de Filipijnen ! Ziet er zo mooi uit op de foto's. Jullie moeten binnenkort maar even langs komen om een hapje te eten bij tim imo en mij, dan hebben we het er even over, en wil graag die film zien! Goeie vlucht terug !

nel oppedijk

prachtige verhalen, ik heb ervan genoten.
Een hele goede terug reis en tot de 13de.

liefs Nel

heit en mem

Bedankt voor jullie verhalen, wij zijn super benieuwd naar de film. Tot woensdagochtend op Schiphol

marja

Lieve sanne en simon, bedankt vo het helemaal fijn vindt dat jullie terug komen! X or jullie leuke levendige reis verhalen. Jullie hebben talent om in ieder geval mij mee te nemen op reis. Goede terug reis, ik weet dat er één iemand

marja

Tekst moet je een beetje ontrafelen......

do

zulke leuke verhaals jongens! en ik wil ook naar de filipijnen!!

Deborah

Hallo Simon en Sanne!

via google ben ik op jullie site terecht gekomen. Wat een leuke verhalen!
Ik ga samen met mijn vriend eind juli voor 3,5 week naar de filipijnen!

Aan gezien wij ook een bepaald budget hebben ben ik heel benieuwd in welke hostels etc jullie geslapen hebben... Wij gaan eerst naar Davao (daar heb ik anderhalf jaar geleden stage gelopen) daarna waarschijnlijk naar Bohol, boracy, palawan en manila..
Ik hoor graag van jullie!
(x_deb@live.nl)
Alvast bedankt!