Noord-Maleisië

Nadat we de boot hadden genomen van Ko Phi Phi naar Krabi, hebben we op het busstation een ticket gekocht naar surat waar een grens overgang naar Maleisië is. Het is een erg rustige overgang, omdat we vanaf hier een rechtstreekse boot naar Langkawi konden boeken. De boottocht was ongeveer drie uurtjes.

Eenmaal aangekomen op de haven was het lunchtijd en zijn we een restaurantje gaan zoeken. We hadden twee gerechten besteld, toen de ober ineens met 2 grote, verse jus aan kwam zetten. We gaven aan dat we dit niet besteld hadden. Toen begon een Maleisisch mannetje te zwaaien en zei hij dat we het van hem kregen. Ontzettend lief natuurlijk. Toen kwam de man naar ons toe en zei hij dat hij het eten óók had betaald. Hij gaf ons een hand en liep weg. Dit was onze eerste ervaring in Maleisië én waarschijnlijk een van de beste!
Na de lunch hebben we een taxi genomen naar het strandstadje Pantai Cenang. Het was fantastisch. We hebben de eerste dag lekker rustig aan gedaan, even het stadje verkend en het strand bekeken. We sliepen in een heel mooi guesthouse met nieuwe kamers, met een goeie warme douche. Erg fijn!

De tweede dag hebben we een motortocht gedaan rond het eiland. We hadden gelezen over een berg waar je een prachtig uitzicht hebt, waar je op kunt met een kabelbaan. Toen we er aankwamen bleek helaas dat de baan voor twee weken gesloten was, in verband met onderhoud. We zijn toen naar het noorden gereden, naar wat watervallen. Het was een heel mooie weg, dwars door prachtige bossen.
Onderweg schrokken we even, want er was een aap op de weg. Simon remde even om rustig te kijken, maar blijkbaar vond ‘ie dat niet zo leuk. Hij liet z'n tanden zien en rende in onze richting! We zijn snel doorgereden. Even later waren er nog eer wilde apen, toen zijn we maar niet gestopt om te kijken.

De watervallen waren niet zo bijzonder. Daarna zijn we naar een strand gereden, waar we lekker hebben gegeten en een geweldige zonsondergang hebben gezien. Onderweg zijn we nog een gigantische Leguaan tegengekomen.
Toen we die avond over het strand liepen, vroegen wat jongens of we zin hadden in een biertje. Ze zaten gezellig op arabische kleedjes met kuiltjes om zich heen waar kaarsjes in brandden. Ze hadden emmers met ijs mee genomen om het bier en de drank koud te houden en plastic kommetjes voor de hapjes die ze hadden gekocht. Allemaal erg knus dus.
We hadden niet veel beters te doen, dus het leek ons wel wat. Ze bleken uit Libië te komen en eigenlijk sprak maar een redelijk goed engels. In het begin was het even zoeken naar gespreksstof, maar toen de cultuurverschillen naar voren kwamen, muziek gedraaid werd en de liefde voor Khadaffi genoemd werd, kwam er dan toch iets op gang. Het was erg leuk en we hebben ze de volgende avond (na de motortocht) weer gezien.

Na Langkawi zijn we doorgereisd naar Georgetown. Georgetown ligt op het eiland Penang. We hadden van te voren gelezen dat het een heel bijzonder stadje is, omdat er heel veel is terug te zien van het koloniale tijdperk, het was namelijk een kolonie van Engeland. De eerste dag hebben we een walkingtour gedaan. Apart om de engelse bouwstijl midden in Zuidoos-Azië te zien.

Wat leuk is aan Maleisë, is dat er zowel moslims en boeddhisten als hindoeïsten wonen. Dat maakt dat de mensen meer open en tolerant zijn dan in de rest van de landen die we gezien hebben. Maleisisch eten bestaat eigenlijk niet, het is een mix van Chinees, Thais en Indiaas. Er staan tempels en moskeeën naast elkaar en iedereen heeft een ander kleurtje. In Laos, Cambodja, Vietnam en Thailand werden we vaak ontzettend bekeken, terwijl we ons in Maleisië veel minder een buitenstaander voelen, maar meer een van hen.

Na Georgetown zijn we verder gereisd naar de Perhentian Islands. Het eerste stuk was met de bus, het was een verschrikkele reis. De chauffeer reed als een malle. Hij haalde in over de doorgetrokken streep en in bochten. Iedereen hield zijn hart vast. We hebben een aantal keer geprobeerd er wat van te zeggen, maar het maakte hem niks uit, hij scheurde gewoon door. Gelukkig kwamen we heelhuids aan en lag de speedboot al op ons te wachten. Het was een heel vet tochtje. Eenmaal aangekomen op Perhentian Kecil, het kleinste eiland, hadden we al vrij snel een goedkoop guesthouse gevonden.
De zee was helder en turquoise blauw en het zand spierwit. Het is het mooiste strand dat wij ooit hebben gezien. Wat een paradijs! We hebben snel onze zwemkleren aangedaan en een duik genomen. Heerlijk!
Het hutje waar we in sliepen was prima, alleen de gedeelde wc en douches waren smerig, dus de volgende dag zijn we vertrokken en hebben we een bootje naar het noorden van het eiland genomen, D'Lagoon. Een kleine baai met maar 1 guesthouse. Gelukkig hadden ze nog een kamer vrij, want het was er ontzettend druk. Het leuke aan de D'Lagoon is, is dat je als je een paar meter de zee in zwemt gelijk prachtig kunt snorkelen. Koraal, vissen en haaien.

Op de tweede dag zijn we met een snorkeltrip meegegaan. De boot stopte op 5 verschillende plekken. Schildpadden, haaien, vissen, koraal, platvissen het was echt geweldig! Ook waren we maar met zijn vieren, dus we konden zelf bepalen hoe lang we ergens wilden blijven.
Op onze laatste dag zijn we naar Turtle Beach gelopen waar we op de rotsten zijn geklommen. Het uitzicht was heel mooi, vooral omdat er verder niemand was. Verder hebben we wat op strand gehangen en nog wat gesnorkeld. Helaas moesten we de volgende dag alweer weg! Het liefst waren we nog een paar dagen gebleven, maar daar hebben we geen tijd voor!

Vandaag zijn we om 9 uur op het vaste land aangekomen. Simon had uitgezocht welke lokale bus we konden nemen, want dat zou heel veel geld besparen (ipv een georganiseerde tour). Een meneer had ons uitgelegd waar we dan moesten gaan staan en de bus zou om half 10 komen. Om 11 uur was er nog steeds geen bus... dus we zijn terug naar het dorpje gelopen om dan toch maar met die georganiseerde tour mee te gaan. Vertrekt DE LAATSTE BUS OM 10 uur! Omg nu zitten we vast in dit dorpje, er is hier geen klap en we missen een hele dag! Heel vervelend allemaal, maar het is niet anders. We hebben in iedergeval wel weer even tijd gehad om een verhaaltje te schrijven en wat foto's te uploaden!

Het is Koninginnedag vandaag, geniet ervan! Wij vieren het dit jaar helaas niet, dus drink er maar een voor ons!

Liefs

Roel en Piet

Hee!
Wat fijn dat jullie het zo mooi hadden in Maleisie!
En wat een lieve man :)
Wij hebben er maandag wel een paar op jullie gedronken! ;)
Het mooie weer is hier nu weer voorbij.. Het regent, bah!
Nou heul veul plezier nog!!
Xxx

Tim

mooi zeg ! blijven posten die verhalen, en fotoooos!