Zuid-Thailand

Het is alweer een paar weken geleden dat we wat van ons hebben laten horen, dus het werd weer tijd om de blog bij te werken. We zijn na Bangkok naar Ko Tao gegaan. We zijn met de bus naar de havenplaats gereden. Dit was echt zo'n toeristenreis, iedereen kreeg een stikker op de borst om aan te geven waar je heen ging en waar je afgezet moest worden. We zijn 's avonds vertrokken, zodat we 's ochtends al op het eiland zouden aankomen. Toen de bus stopte en de mensen voor Ko Tao uit moesten stappen, was het een uur of drie 's nachts. We vonden het al wat vreemd dat de boot midden in de nacht zou vertrekken. Dat bleek ook niet zo te zijn! We hebben daar op een bankje moeten wachten tot halfzeven. Hadden ze ons van te voren wel even mogen vertellen..

Goed, toen de boot eenmaal aangekomen was hebben we een taxi gedeeld met wat andere mensen die dezelfde kant op moesten als wij. We hadden in de Lonely Planet al een hostel opgezocht die ons goed leek. Goeie prijs en het zou in een mooie baai liggen. Dat bleek ook zo te zijn.
We hebben op Ko Tao lekker op het strand voor het guesthouse gehangen, we zijn gaan snorkelen met gehuurde snorkels (in plaats van een tour) en we zijn naar de andere kant van het eiland gelopen en op het strand daar gelegen. Toen we die wandeling maakten, kwamen we nog iets tegen: midgetgolf! Binnen een minuut hadden wij de putters te pakken! We hebben achttien holes gedaan (Sanne heeft gewonnen...), een tosti gegeten en een potje jeu de boulles gespeeld (Simon heeft gewonnen...). Onze dag kon niet meer stuk.

We zijn drie nachten op Ko Tao gebleven. Daarna hebben we de boot gepakt naar Ko Pha Ngang. Dit is de grootste feestbestemming van Zuidoost-Azië, vanwege de Fullmoon party's. Het is een groot eiland, wat in het toeristische gedeelte niet zo mooi is. Wij hadden van twee Engelsen (John en Holly) gehoord dat er een heel mooi strand is, helemaal aan de andere kant van het eiland. Je kan er alleen komen door vanaf de haven 40 minuten in de taxi te zitten en vervolgens een bootje te nemen. Dit leek ons heel leuk, dus we zijn naar Bottle beach gegaan. Nadat de onderhandelingen met een stokoud bootmannetje waren mislukt, zijn we voor een veel te hoge prijs op het mooie strand terecht gekomen.
John en Holly hadden niet overdreven. Absolute rust, waar je niets anders kan dan de hele dag genieten van een prachtig uitzicht en een prachtige zee. Op het strand zijn drie verschillende guesthouses (Bottle beach I, II en III). We hadden guesthouse nummer twee aangeraden gekregen, en bungalow nummer drie. Deze bleek nog vrij te zijn, dus 's ochtends als we wakker werden waren we meteen op het strand. We staan meestal redelijk vroeg op, dus we konden een prachtige zonsopgang zien. Het zag er fantastisch uit, de zon door de blauwe lucht naar boven, in een mooie baai. Het effect werd nog eens versterkt doordat we op die momenten de enigen waren op het hele strand!
Achter ons hostel liep een bergpad. Als je deze volgt, kom je bij een viewpoint. We hadden gehoord dat het uitzicht erg mooi zou zijn op deze berg. Aangezien Thaise mensen niet zoveel gevoel voor tijd en afstand hebben, hadden we de klim een beetje onderschat. Het zou twintig minuutjes zijn om boven te komen, langs een goed pad. Het leek wel op een trap, werd ons verteld. Toen we uiteindelijk weer beneden waren, bleek het alweer anderhalf uur later te zijn. Het was een klim door dichtbegroeide stukken bos, waar allemaal steile stukken in waren. Het pad was soms moeilijk zichtbaar, laat staan dat het op een trap leek! Maar goed, we hebben doorgezet en we zijn zingend naar boven gegaan (Sanne is een beetje bang voor slangen en dergelijke en had gehoord dat geluid ze op afstand houdt).
De top van de berg was super mooi. Vanaf daar had je een fantastisch uitzicht over ons strand en de baai.
Na drie nachten was het weer genoeg geweest. Bottle beach was zo geweldig, dat we zeker na deze reis nog eens terug zullen gaan komen.

Onze laatste bestemming in Thailand was Ko Phi Phi. Om daar te komen moet je de boot pakken bij Krabi. We hadden gehoord dat deze kustplaats ook leuk is, dus daar zijn we ook twee nachtjes gebleven. Toen we bij ons guesthouse een potje aan het kaarten waren, raakten we in gesprek met een Nederlands meisje, Christa. Ze werkt bij een internationaal bedrijf, woont in Kuala Lumpur en was even op vakantie in Thailand. We zijn de hele dag met haar opgetrokken en hebben 's avonds nog een biertje gedronken in een kroegje. Het was heel gezellig en als we over een paar weken in KL zijn, gaat ze ons de stad laten zien. We mogen dan ook bij haar logeren, dus dat is super leuk!

Dan Ko Phi Phi. Dit is een van de meest bekende eilanden van Thailand, mede omdat de film The Beach hier is opgenomen. Dit eiland is in 2004 ook het hard getroffen door de tsunami. Het eiland is herbouwd met heel veel souvenirwinkeltjes, eettentjes en barretjes. We wisten al dat het erg toeristisch en druk is, maar gelukkig is het hier ondertussen laagseizoen, dus viel het heel erg mee. Net als bij Bottle beach heb je hier ook een viewpoint, waar je een prachtig uitzicht hebt over de dubbele baaien waar het eiland bekend om staat.
De tweede dag hebben we een snorkel-/sunsettour gedaan. Lekker snorkelen, we zijn langs een strandje gegaan waar veel apen zitten, en we hebben een half uurtje op het strand gelegen waar de film The Beach is opgenomen. Het snorkelen was hier fantastich. Je kon meters ver kijken en er waren kleurige vissen en kleine haaitjes.

Op dit moment zitten we in Maleisië, maar daar vertellen we jullie de volgende keer over!
Veel liefs!

reactie...

Hé sanne en simon, zondagmiddag regen hagel en onweer in groningen. En dan zo,n heerlijk reisverslag van jullie. Wat een prachtige wereld waar jullie zijn. Leuk om te lezen dat jullie steeds weer iets opzoeken wat bij jullie zelf past. Geniet nog verder! Wij gaan komend weekend met je moeder naar vlieland! Tent voor de komende zomer opzetten! Duimen voor wat beter weer. Lieve groeten marja.

Manon

Heerlijk!!! Ik wil ook een dagje bij jullie zijn en op een mooi strand liggen....hier ist nog steeds koud, regen en wind!!! Blijf genieten, de tijd vliegt voorbij! Kussss