Noord-Thailand

Na de Gibbon Experience was het tijd voor Thailand. We hebben een minibusje naar Chiang Mai genomen. Tijdens de Gibbon hebben we het heel vaak over het BigMacmenu bij de Mc Donalds gehad, dus toen we in Chiang Mai aankwamen zijn we gelijk naar de Mc Donalds gerend en hebben we ons volgevroten, heerlijk!

Chiang Mai is verder een grote, drukke en vooral toeristische stad. Je merkt gelijk dat Thailand heel anders is dan de andere landen die we hebben bezocht. Thailand is veel rijker. In elke straat is een supermarkt en een farmacie, iedereen spreekt engels en overal is westers eten te krijgen. Wat wij minder vinden aan Thailand is dat je altijd met toeristenbussen reist ipv lokale bussen en je kunt geen straat, restaurant of winkel vinden waar géén toerist is. Een positief punt aan Thailand is het eten. Heerlijke curry's en soepen. Het eten hier heeft zoveel meer smaak dan in Laos, Cambodja en Vietnam. Ook het fruit is heerlijk. Zulke lekkere mango's, meloen en ananas hebben wij nog nooit gehad, en het kost ook nog is geen drol.
Verder hebben we in Chiang Mai 3 tempels bezocht, een thaiboxwedstrijd gezien, een kookcursus gevolgd, gewinkeld, en op het dakterras van het hotel gelezen en gehangen.

We wilden in Thailand een Boeddhistisch klooster in. Toevallig bleek er bij Chiang Mai in de buurt een te zijn. We hebben fietsen gehuurd en zijn erheen gefiets. Er was een monnik die heeft uitgelegd hoe het werkt. We mochten er gratis verblijven, eten en lessen volgen. Wanneer je weggaat, verwachten ze een gift, dus je mag zelf bepalen hoeveel je wilt geven.
Het was een strak rooster. Om half 5 opstaan, 9u per dag mediteren, na 12u 's middags geen eten meer en er was bijna geen contact met anderen mogelijk. De monnik die ons uitleg heeft gegeven vertelde dat er een minimum was van vijf dagen, wat ons in eerste instantie prima leek.
Uiteindelijk hebben we het anderhalve dag volgehouden. Toen werd het wat teveel, omdat je volledig in het diepe wordt gegooid. Vrijwel zonder inleiding ineens non-stop mediteren, zonder mogelijkheid voor ons om de dag achteraf te bespreken. Mediteren kun je echt niet zomaar, het is erg moeilijk om je gedachten los te laten. We zijn terug gegaan naar de stad en we hebben meteen een ticket geboekt voor de volgende dag!

We zijn nog wat verder naar het noorden gegaan, naar Pai. Veel backpackers vinden dit een super leuk stadje. Wij vonden het wat minder, omdat het nog toeristischer is dan Chiang Mai. Het is er wel erg gezellig, helemaal als je alleen reist en mensen wilt ontmoeten, maar wij willen graag dingen zien en ondernemen. We zijn er naar een buiten-zwembad geweest waar we hebben getafeltennist en gekaart.
We hebben van veel mensen gehoord dat noord-Thailand zo mooi is. Het is ons flink tegengevallen. Vergeleken met Laos is het helemaal niet zo mooi. Daarom reizen we op dit moment ook wat sneller door, zodat we wat langer in Maleisië hebben. Dat schijnt qua natuur echt heel mooi te zijn. Overigens hebben we in Chiang Mai de tickets geboekt voor de vluchten van Kuala Lumpur naar Borneo en van Borneo naar Manilla.
Na Pai zijn we naar Sukothai gegaan. Dit was in de 13e en 14e eeuw de hoofdstad van Thailand. Er is een historisch park waar we erg mooie ruïnes en een gigantische buddha hebben gezien. We hebben lekker op de markt gegeten en biertjes gedronken. Buiten de ruïnes was er voor ons niet zoveel te doen in Sukothai, dus zijn we de dag daarop weer verder getrokken.

We zijn naar Bangkok gegaan, voor een tweede kans! Bangkok is enorm. Het stinkt, overal ruik je smog en vuilnis en iedereen probeert je te
belazeren. Zo zaten we in een TukTuk, voor 50 euro cent (het klonk al te mooi om waar te zijn). De TukTuk driver stopt, en wij moesten verplicht in winkels kijken, zodat hij dan benzine coupons krijgt van de eigenaren van de winkel. Hier hadden wij geen zin in, dus we zijn uitgestapt zonder te betalen. Stonden we ergens midden in Bangkok, geen idee waar we waren. Diezelfde dag hebben we in een heel groot winkelcentrum een digitale onderwatercamera gekocht (voor snorkelen en duiken). Toen we terug wilden, hebben we een taxi gepakt en een prijs afgesproken. Het was spitsuur en we stonden super lang in de file, dus begint die taxidriver dat hij meer geld wil. Wij houden voet bij stuk en zeggen dat we een prijs hebben afgesproken en dat we dus niet meer gaan betalen. Wordt die man super agressief en kwaad (Sanne was doodsbang). Toen hij in een straatje ging stoppen om te plassen, zijn we uitgestapt, heel hard weggerend en hebben een nieuwe taxi genomen.
Het is heel vermoeiend als je de hele dag continue zo moet opletten.

We hebben besloten om de rust weer op te zoeken, dus vertrekken we morgen naar het zuiden van Thailand. We beginnen op het eiland Ko Tao en gaan dan door naar Ko Pha Ngang en als laatste naar de kustplaats Krabi en het eilandje Ko Phi Phi. Omdat we in Thailand heel snel hebben gereisd, kunnen we 3 weken eiland hoppen, relaxen, zwemmen, snorkelen! Kortom gewoon genieten!

Liefs!!

P.S. We zijn nu precies het rondje om. We zijn weer in Bangkok, waar we onze reis zijn begonnen. Bij de foto's hebben we een foto van onze route tot nu toe geplaatst!

Laura

Hihi ik zie het al voor me, die kwaaie vent, een doodsbange Sanne en vervolgens een pissende man en een rennende Sanne en Simon! Geweldig! Geniet maar lekker van de mooie natuur, beter dan een stinkstad! Liefs

lotteee :D

hahahah hilarisch! doodsbang in een taxi!! Oh wat erg.. dapper dat jullie zijn weg gerend hoor :D
Wat een mooie verhalen, begrijpelijk dat je na zulke ervaringen niet in daar niet wil blijven! Lekker snorkkeln super leuk ! Have fun xxxxxx

Alien

Leuk om iedere keer jullie verhalen te lezen! En wat maken jullie veel mee, lijkt me inderdaad vermoeiend om steeds maar weer op te letten omdat je niet weet hoe de mensen reageren! Zo te lezen redden jullie je er prima uit, hou vol haha! Geniet van jullie 3 weken eilandhoppen! Je gelooft het niet, de voorspellingen zijn dat het hier gaat sneeuwen met pasen. Heerlijk.
Dikke kus!!

Heleen

Nou Thailand klinkt inderdaad lang zo leuk niet als iedereen zegt. Goed zo, lekker wegwezen daar!
Wat een fantastisch verhaal van die taxi! Gelijk hebben jullie.

Geniet er van! xxx

Jildou

Klinkt allemaal erg leuk, volgens mij genieten jullie er wel van.;) Leuke foto's ook allemaal. Veel plezier nog. :)

X Jildou

John en Anneke

Lieve Sanne, Op deze voor jou speciale datum eindelijk een berichtje van ons. We willen je laten weten dat we de video van Eurodisney (1999) op DVD hebben laten zetten, en we hebben er ook éen voor jou.
Mooi en ontroerend om de beelden weer te zien, vooral van Hans samen met jou.
Geniet van de reis samen met Simon, het ziet er allemaal prachtig uit!
Veel liefs, ook voor Simon, van John en Anneke

Laura B

Zo te horen hebben jullie een leuke tijd daar! Mooie foto's:D.

xx

Manon

Whahaaa, dat wegrennen hahaha. Ik zie het al helemaal voor me. Blijf de verhalen lezen en heel leuk vinden. Wat een reis en wat fijn dat jullie het zo super hebben samen en zo ontzettend veel beleven. Hele dikke kus voor jullie beide!