The Gibbon Experience

Drie dagen, twee nachten in de jungle in Noord-Laos. Slapen in meters hoge treehouses, trekken gecombineerd met zippen en natuurlijk gibbons spotten.

Na de instructiefilm vertrokken we met zijn achten in een pickuptruck naar het Bokeo Nature Reserve. Iedereen vond het spannend, de een is bang voor spinnen en de ander bang voor hoogtes. Sanne had last van allebei. Het werd drie dagen angsten overwinnen. Simon had nergens last van, hij was alleen bang dat we geen gibbons zouden zien.

Na twee uur trekken, ook wel bergbeklimmen, kwamen we bij een huisje aan waar we de tuigjes kregen. 20 meter verder was de eerste zipline. Een 300 meter lange kabelbaan, waar je in een tuigje aan vast hangt. Je springt rustig van het platvorm af en je vliegt door de jungle. Het was fantastisch! Gelukkig vond niemand het eng, maar juist geweldig! Het is zo bijzonder om een jungle van bovenaf te ervaren. De uitzichten waren super.

Na een hele dag trekken en zippen kwamen we aan bij de laatste kabelbaan. Deze kabelbaan eindigde recht in het treehouse, een enorme 40 meter hoge boomhut. Er was een klein keukentje, een badkamer met een douche, en er waren 8 bedden met kleine tentjes er omheen, zodat je ‘s nachts beschermd bent tegen de dieren. De gidsen hadden wat snacks en fruit neergezet en we hebben met zijn allen de eerste dag besproken. De groep bestond uit 2 engelsen, 2 fransen, 2 finnen en wij. Allemaal sociale, gezellige mensen.

We hoefden niet zelf te koken, dat werd gedaan in een grote keuken verderop in de jungle. Er was een zipline naar de keuken waar de gidsen met hete theepotten en eten overheen zipten. Het was allemaal ontzettend goed geregeld. 's Ochtends, 's middags en 's avonds aten we sticky rice met 4 soorten gerechten. Erg lekker, alleen het is heel heftig om 's ochtends te beginnen met rijst en gekookte kool.

De tweede dag zijn we om 04.30 opgestaan om gibbons te spotten. In het donker met een zaklamp over de ziplines. Heel erg spannend maar zo ontzettend vet. We hebben een uur getrekt toen we de gibbons hoorden. Heel zachtjes zijn we van het pad afgegaan en de jungle verder in getrokken. En toen zagen we ze ineens slingeren! WOW! Wat een geluk hebben we gehad. Achteraf vertelden de gidsen dat ze de gibbons maar 1 x per maand zien.

Diezelfde dag zijn we na het ontbijt vertrokken naar het tweede treehouse. Het was een ontzettend zware dag. We hebben kilometers moeten klimmen en er waren maar een aantal ziplines. Gelukkig hadden we 's middags lunchbreak bij een waterval. Lekker zwemmen, chillen en eten.

Aan het eind van de middag bereikten we het treehouse. Rondom het treehouse waren vier ziplines. We mochten hier de hele tijd vrij zippen zonder gids. De ziplines gingen over een heel groot vallei, dus het uitzicht was fantastisch.
's Nachts was het heel spannend in de hut. Er waren allemaal vreemde geluiden en je hoorde de ratten rondwandelen. Men wist dat Sanne heel erg bang was, dus als ze spinnen zouden zien, zouden ze het niet zeggen. Achteraf hoorden we dat iedereen enorme spinnen had gezien. De finse jongen had zelfs een slang gespot.

De laatste dag hebben we in de ochtend nog een paar rondjes gezipt en daarna zijn we terug gelopen naar het dorp. De groep was ontzettend gezellig, dus het was dan ook jammer dat we na die geweldige dagen afscheid moesten nemen. Het zijn drie onvergetelijke dagen geweest!

wenny edens

wat een mooi verhaal,jullie maken wat mee zeg!

marja

Woh!! Wat een avontuur, ik doe het jullie niet na! Teveel angsten om te overwinnen, zo te lezen voor jullie een ervaring om nooit te vergeten.!!

Heleen

Wauw wat cool! En het klinkt allemaal best wel heftig, met die spinnen en enorme hoogtes enzo! Wat goed van jullie :)

xx

Tim

Aah, dat klinkt wel heel vet! Dat zou ik ook nog zeker eens willen doen! :p

En knap van je Sanne, dat je die angsten hebt overwonnen! ;)

xxx

Meina

Ha, die Sanne en Simon. Dat is wel weer een prachtig verhaal zeg!
Sanne, ik vind het geweldig om te lezen dat jij bereid bent om door je angsten te gaan. Zo'n reis is een real life experience !! Daar heb je nu niet alleen wat aan , maar .................... ha ,ha
Kusjes

Tim Runia

leeeeuk om jullie verhalen te lezen :) wij hebben ook gezipt door de jungle, heel vet ! geen gibbons gezien helaas

Ritske

Het is prachtig om mee te maken denk ik.
Dapper van Sanne, om toch door te zetten.

Ellen post

Lieve Sanne en Simon,
Wat super leuk om verhalen van jullie te lezen!
Wat een mooie foto's op facebook ook!
Ik ga de verhalen volgen want leuk om te lezen, vooral als je zolang niet gezien/gesproken heb San (herken je haast niet meer!!!)

heel erg veel plezier nog, lijkt me prachtig om mee te maken!

xx ellen

Luuk

Wat is simon toch ongelovelijk STOER!

Roelof en Pietsje

Hee!
Wat super zeg!
Maar wel heel spannend!
Knap van jullie hoor! En vooral van jou Sanne, met die enge spinnen! Jakkie!
Veel plezier nog!
Xxx