Four Thousand Islands

Na Dalat zijn we doorgereisd naar Nha Trang, dé badplaats van Vietnam. Een erg mooi strand en de stad was erg op toeristen ingespeeld. We hadden een mooi hotel met zeezicht. Helaas heeft het de hele tijd geregend, dus het was maar goed dat we een comfortabele kamer hadden. We hebben gekaart, ijsjes gegeten en films gekeken. Na drie dagen zijn we dan ook vertrokken naar het hoogtepunt van Vietnam, Hoi An. Het was echt geweldig. Hoi An is een klein stadje met veel franse invloeden, gezellige straatjes en lekker eten. Op slechts een half uurtje fietsen is er een prachtig strand. Omdat we het hier zo naar onze zin hadden, zijn we vijf nachten gebleven. We hebben een paar dagen de stad bekeken en verder op het strand gerelaxed. Het weer was hier gelukkig wel goed. Hoi An staat bekend om haar kleermakers, er zijn er ruim 500. Sanne heeft een handgemaakte, zijden kimona weten te scoren.
We hadden hier nog wel een paar dagen kunnen blijven, maar we moesten verder. De volgende bestemming was Hue. Dit was vroeger de hoofdstad, tot 1945. Het is er gemoedelijk en niet toeristisch. Ook is er weinig te doen en het weer was weer slecht. We zijn daarom kort gebleven en hebben slechts één dag wat van de stad kunnen zien. Omdat het zo koud was hebben we goedkope Vietnamese winkeltjes gezocht en dikke truien gekocht.

Nu moesten we een besluit nemen, door reizen naar het Noorden van Vietnam, of de grens over naar Laos. Het noorden van Vietnam schijnt het wel heel mooi te zijn, maar het weer was nog steeds erg slecht. Vandaar dat we de keus hebben gemaakt de grens over te gaan naar Laos. Het was een busreis van 12 uur. De grensovergang verliep heel soepel gelukkig, het duurde maar een klein uurtje. In de bus hebben we een aantal leuke engelsen ontmoet, met wie we toen we in Savannakhet aankwamen een Guesthouse hebben gezocht. 's Avonds zijn we met een hele groep backpackers uiteten gegaan. Savannakhet is erg populair bij spinnen. En met name hele dikke, enge spinnen. Een paradijs voor Sanne dus.
In Savannakhet was verder niks te beleven, dus we zijn meteen doorgereisd naar Pakse.

Pakse is een klein stadje vrij zuidelijk in Laos. We moesten hier langs, omdat we naar The Four Thousand Island wilden. The Four Thousand Islands, zoals doet vermoeden, zijn vier duizend eilanden in de Mekong. Als je een zandhoop met een boom ook een eiland noemt, kom je inderdaad op vier duizend.
Op dit moment zitten we in een Gueshouse op het eiland Don Det. Dit is een van de grootste drie eilanden. Op het noorden van het eiland is het toeristische gedeelte. Hier wordt veel gefeest, gezopen en drugs gebruikt. Het zuidelijke gedeelte, waar wij verblijven, is met name laid back. We hebben een heel schattig huisje met hangmatten voor slechts vijf euro per dag. Onze buren zijn hele gezellig Israëliers met een gitaar en een joint, die hele dag chillen.

De mensen hier in Laos zijn super lief. Ze lachen, begroeten je en vinden het geweldig als je iets in hun taal zegt, dit willen ze je ook de hele tijd leren. Ook zijn ze belachelijk traag. Als een broodje met ei besteld duurt dat een uur. Moet je nagaan als je noodles met kip en groenten belsteld.
Het is hier heel erg warm, en daar heeft de bevolking zich aan aangepast. Mensen staan vroeg op en gaan vroeg naar bed. Dus je kan na 9 uur niks meer bestellen omdat het restaurant dicht gaat. We moeten onszelf 's avonds dan ook zien te vermaken.

Vandaag hebben we een fiets gehuurd en zijn we via een brug naar het eiland Don Kon gefietst. Daar is een heel grote, mooie waterval. Simon heeft voor 1,5 euro een mooi shirt gescoord. Daarna zijn we verder gegaan naar een strandje, waar we wat gedronken hebben. Vervolgens zijn we weer terug gefietst om ondanks de hitte iets te eten. Verrassend genoeg weer noodles met kip. Het eten is overigens heerlijk in Laos.
Wat ook leuk is, is dat Laos heel goedkoop is. De afgelopen dagen hebben we heel veel geld bespaard. Ons budget is 60 euro per dag, terwijl we maar op 35 euro uitkomen. Dit komt goed uit, want er komen ongetwijfeld weer duurdere dagen aan.

We zijn afgelopen tijd helemaal niet meer ziek geweest. Geen last van buikpijn en aan de hitte en de muggen zijn we gewend geraakt. We kunnen ons niet voorstellen om nu in Nederland te zijn, winterjassen, kou en snert! Bah! Hopelijk kunnen jullie er wel van genieten.

Wij gaan nu een lekker Lao biertje drinken. We hopen dat jullie weer zullen reageren!
xxx

Do

Ik wil ook de hele dag chillen zoals die Israëliërs (en jullie!!) goede keus om naar Laos te gaan! Voor het weer had je thuis kunnen blijven;) het leven is zwaar hier maar we redden Ons wel tot betere tijden... Liefs!! Xxx

marja

Hoi sanne en simon, weer helemaal bijgelezen, leuk om jullie te volgen. Genieten, zo te lezen en te zien op de prachtige foto,s !

nel

he Simon en Sanne, mooi verhaal weer, ben blij dat jullie niet meer ziek zijn. Lekker genieten xx

wenny edens

he simon en sanne,
leuk verhaal, vooral die spinnen, iek..
hele fijne reis verder hoor.
kus, ook van dolf.

Helenos

Nemen jullie zo'n fijne spin voor me mee?!

Vera

Ik leef met je mee Sanne, al die enge spinnen. Ik vind de spinnen in middelbeers al eng zoals je weet.
Voor de rest hebben jullie geloof ik niets te klagen, geniet ervan! Dikke kus

Eline

Geen snert en sneeuw maar een klein beetje voorjaar hier in Haren.
Liefs, Eline

Tim

Heej Simon en Sanne!

Het is altijd weer leuk om jullie berichtjes te lezen en te zien dat jullie het naar jullie zin hebben! :)
En gelukkig maar dat jullie niet meer ziek zijn geworden en gewend zijn geraakt aan de hitte en muggen..

Ik zou zeggen drink maar een biertje op ons hier, in het barre Nederland! ;)

Heel veel plezier en succes met de spinnen Sanne :p

Groeten en een dikke kus,
namens de familie de Jong !

Fred & Lien

Haii laiverds!

Wat weer een leuk verhaal! Wij genieten mee vanaf jullie bankjes.

XX

Doebren

Hoi,klinkt allemaal goed.Ik zit in Bangladesh en tis altijd leuk om een verhaal te lezen.
Mischien nog een leuke tip vlakbij Pakse in de Mekong river heb je zoetwater dolfijnen,mischien leuk als je tijd hebt en ook daar in de buurt heb je de two colour river,samengang van twee rivieren,mischien leuk.Jammer dat jullie niet roken in Laos betaal je voor een pakje cigaretten ongeveer 40 euro cent.Veel plezier en in en bij de Mekong river area heb je nog een slangen gebied van enig omvang haha,nieuw paradijsje dr bij

Marlous

Weer een mooi verhaal!
Ik wilde net zeggen het valt hier mee met het vieze weer maar het begint net te regenen.. fijn!
Leuk dat jullie veel mensen ontmoeten en de foto's op fb zijn echt supermooi!!! Heb je ook al rare dingen gegeten (gefrituurd spinnetje?!) of valt t mee?
Grappig dat we de hele route ook op t kaartje kunnen zien! Al flink wat kilometers gemaakt.
Kus

Luuk

Hallo Simon en Sanne!

Ik had een aantal verhalen om in te halen. Blijft geweldig en ik benijd jullie ontzettend voor de avontuurlijke dingen en de relaxte dingen die jullie doen in zo'n prachtige omgeving! Ik gun jullie nog een hele mooie tijd en blijf jullie volgen.

Groeten,
Luuk!

Meina

Hoi Sanne en Simon, ook ik was nog niet helemaal door alle mooie reisverhalen van jullie heen.
'k Ben nog nooit in dit gedeelte van de wereld geweest, maar het meeste klinkt geweldig. Ja, "spinnen" in vooral grote maten, blijft spannend. Persoonlijk vind ik slangen enger. Heerlijk, dat jullie voorlopig ff minder geld opmaken dan begroot, want jullie hebben nog een aantal maanden. Niets is zo zuur dan eerder naar huis te moeten, omdat het geld op is. Nog veel plezier, en dikke zoen.